Gästblogg: Lena From från Istanbuls konstbiennal
Arkitekturen hör till det som uppskattas mest på nyss öppnade konstbiennalen i Istanbul. Föga förvånande: Ryue Nishizawa – som hela tiden drivit sitt eget kontor parallellt med SANAA som han är medgrundare av – har med utställningsarkitekturen fått in en fullträff som fungerar perfekt för biennalens fem grupputställningar och 50 separatutställningar av enskilda konstnärskap.
Platsen för Istanbulbiennalen är i år två hamnmagasin vid Bosporen i stadsdelen Tophane. Inuti dessa har Nishizawa skapat ett gatusystem i korrigerad plåt som ställts direkt på betonggolvet. Lösningen minner materiellt om hamnens containrar och i plan om det gamla Istanbuls gränder. Varje grupputställning fungerar som en kärna, till vilken ett antal satelliter är knutna för separatutställningarna: en för varje enskild konstnär. Innerväggarna i separatutställningarna har målats vita. Grupputställningarnas innerväggar i grått.
Gränderna hålls helt fria från utställda verk. Med ett undantag: Ryue Nishizawas modeller över utställningsarkitekturen. Ett stilgrepp från arkitekten, som därmed lyckas med konststycket att både hålla arkitekturen diskret i bakgrunden och framhålla den som konsten över alla konster.
Lena From
Foto: Jeff Warner
1 kommentar:
Ursäkta - korrugerad!
Skicka en kommentar