torsdag, februari 05, 2009

Den felande länken del 2


Mikael Askergrens artikel i Arkitekturs decembernummer (8/2008) hade rubriken "Den felande länken". Med ett radikalt förslag öppnar Askergren för ett nytt samband mellan Stockholms City och Kungsholmen och Norr Mälarstrand. Artikeln ledde till en inbjudan till en diskussionskväll på Arkitekturmuseet på onsdagskvällen. Och där presenterade Askergren mycket riktigt sin idé, så som den såg ut i tidningen. Men han hade också en fortsättning.
Han hade hört, sa han, att man i Stadsbygnadskontorets korridorer inte gillade hans förslag eftersom man såg det som ett bilförslag. Det i sin tur berodde på att hans idé fanns med redan i Cityplanen från 1967, City 67, och då som ett mindre motorvägsprojekt med planskilda korsningar mitt i Stockholm.
Men nu hade han ett bevis som motsa den tolkningen. Kvällen innan anförandet hade Askergren i Kungliga Bibliotekets arkiv hittat en plan från 1919 signerad Ture Tidholm och Erik Gunnar Asplund. En plan som drog upp i stort sett samma felande länk mellan stadsdelarna, och skapade det där sambandet. Och 1919, sa Askergren, fanns det knappt några bilar. Åhörarskaran som först bemött förslaget med spridda suckar och överseende skratt tycktes tveka och byta fot, för där på planen stod ju Gunnar Asplunds namn. Och det var ju något helt annat. Man bör avsluta det man påbörjat, sa Askergren och drog ner applåder.

1 kommentar:

Anonym sa...

Uppskattar dina småsyrliga betraktelser.