tisdag, november 07, 2006

Märkliga tider



Han med slips heter Haiyan Mujarkech och han utan slips men med en stor klocka och titaniumbågar heter Roland Heiler. Egentligen saknas en person på bilden - Rem Koolhaas. Eller någon annan från OMA, men de har väldigt mycket att göra just nu. Haiyan och Roland skakar hand för att Haiyan Mujarkech i form av representant för Dubai Properties har lagt två europeiska design varumärken i sin shoppingvagn och beställt ett samarbete och två byggnader av OMA och Porsche Design Studio, som Roland är chef för. Det är lätt att bli fascinerad av Dubai just nu; chansen att någon du känner och som du dessutom tycker är ganska tveksam i sin yrkesroll ritar ett höghus eller åtminstone en galleri där är större i det området än någon annanstans i världen just nu. Samarbetet mellan de två företagen gäller Dubai Business Bay. Så här kan det låta i området - The Perfect Skyskraper i Baygate. Fortsättning följer.

2 kommentarer:

Erik Berg sa...

Här är en blogg från en Chalmersstudent som praktiserar i Dubai. Och här är mängder av foton.

Ja visst fascineras man... och äcklas och förfasas (de har uppenbarligen alldeles för mycket pengar!) - och också den upprördheten fyller en funktion i brandingen av Dubai; störst, vräkigast, lyxigast, extremast... det måste vara provokativt om det skall bli en magnet för världens alla rika och vackra.

Baksidan stavas, i brist på ett bättre ord, fascism. Mike Davis artikel som ni länkade till i en tidigare post är klart läsvärd:

"Under the enlightened despotism of its Emir and ceo, 58-year-old Sheikh Mohammed al-Maktoum, Dubai has become the new global icon of imagineered urbanism. [...] Indeed, he seems to have imprinted Scott and Venturi’s bible of hyper-reality, Learning From Las Vegas, in the same way that pious Muslims memorize the Qur’an. One of his proudest achievements, he often tells visitors, is to have introduced gated communities to Arabia, the land of nomads and tents."

Och:

"the hypertrophic real-estate markets in Dubai and urban China are the sinks for global excess profits—of oil and manufacturing exports, respectively"

Dubai är ikonen för en framväxande neofeodalism i högteknologisk tappning. Det är logiskt att den har tjusats av och anammat alla den amerikanska kapitalismens värsta attribut, gated communites, super malls, gigantologisk energiförbrukning.

Visst är det oerhört förutsägbart att jag säger det här, men: Dubai representerar allt som är ruttet idag. Ett luxuöst helvete. Byggt ovanpå och vid sidan av fattigdom och miljöförstöring.

Men, som sagt... fascinerande :-)

Anonym sa...

Ja, Dubai, har ju rätt mycket gemensamt med renässansens Florens när det gäller politiska strukturer - idag tittar man bara på den vackra arkitekturen och konsten och glömmer bakgrunden.

/ Erik