onsdag, november 04, 2009

Live från World Architecture Festival del 1


I tre dagar från idag hålls World Architecture Festival i Barcelona, ett ambitiöst försök att söka världen över efter bra färdigställda och kommande projekt. Festivalen boostar sig själv som utnämnare av "World building of the year". Det är andra året festivalen hålls och bakom den ligger förre Arcitectural Review redaktören Paul Finch. Förra årets "World Building of the year var Grafton Architects och deras Universitetsbyggnad i Milano (bilden).

Tidskriften Arkitektur är en av många mediepartners, jag är en av jurymedlemmarna. På fredag avslöjas vinnarna, fram till dess ska jag försöka ge några glimtar av vad som pågår här bland de prominenta gästerna och då möjligen världens bästa arkitekturprojekt.

Först trodde jag att festivalen skulle hålla till i den närmast övergivna Kleinblå Forumbyggnaden (Herzog & de Meuron) som ligger dyster som en tappad dyr kavaj bland de döende platanerna på torget intill. Men själva festivalen håller till i kongressbyggnaden mitt emot. Men också här kan man fundera över det faktum att världens alla konferensdeltagare möter samma öde överallt: drivande mellan hotell, kongressbyggander där fläktljuden och heltäckningsmattorna överallt är de samma, i stadens periferier. Här finns dock en god möjlighet att leka av sig något i Miralles makalösa park Diagonal Mar intill. Rutschkanorna där är perfekta.

Men först ska jag intervjua Alex Camprubi från kinesiska landskapsarkitektkontoret Turenscape. Vi kommer att prata en del om litte-foot och big-foot. Mer om det senare.



Inga kommentarer: