måndag, maj 24, 2010

Hur mår Göteborg?


I Göteborg har man beslutat att stänga konsthallen vid Götaplatsen eftersom en kostar för mycket. "En obegriplig åtgärd i en stad som säger sig värna kulturen, men samtidigt symptomatisk för det styrande skiktets kultursyn", skriver Gabriel Byström i Göteborgsposten. Man stänger den för att öppna en ny om fem år vid Backaplan. Under tiden har man invigt det stora pariserhjulet framför Operan.

Johan Hilton ser ett samband på sin blogg och konstaterar att "Så mycket tydligare än så kunde det göteborgska kulturföraktet inte illustreras. I den där staden förväntas medborgarna ha ungefär samma intellektuella kapacitet och underhållningsanspråk som en förståndshandikappad apa. Hellre vilja tjoa i en karusell än titta på konst. Evert Taube-statyn, som står ett par meter ifrån pariserhjulet, slår förmodligen kopparhänderna för ansiktet i ren skam."

Uppdaterat: Magnus Haglund åker Pariserhjulet i Expressen Kultur.
Uppdaterat 10-06-22: Dagens Arena om Göteborgskonglomeratets eventambitioner.
Bild från wikipedia

6 kommentarer:

DJ sa...

Kan inte säga att jag sörjer att Konsthallen läggs ner på Götaplatsen. Har aldrig varit där förutom de gånger dom haft event ihop med Konstmuséet, typ Kulturnatta. Bättre att någon annan form av kultur med tydligare identitet flyttar in i huset för att komplettera Götaplatsens kulturgryta. En klubbscen, ett lekland för barn, ett erotiskt museum eller whatever.

arkitekten sa...

DJ - du har helt rätt. Men en stad som Göteborg, och inte minst ett folkslag som de självmedvetna göteborgarna, borde de inte hålla sig med en konsthall under den tiden det tar att planera och uppföra en ersättare? (jag menar alltså före det att du flyttar in med ditt erotiska museum).
Jag tycker att detta är ett tecken i tiden. Det är bara i en värld överbefolkad av datazombies och börsmäklare som konsten inte ges utrymme. När hände det sist - i Tyskland på trettiotalet?

Valle sa...

Jag tror Götaplatsen är utmärkt som ställe för samtidskonst, det gäller bara att betona det samtida tilltalet lite mer, i arkitekturen till exempel - kanske en ny byggnad åt Lorensbergshållet till, alltså bakom konstmuseet, som museet själva föreslagit tidigare?

Det är symtomatiskt att fotbollsarenor och pariserhjul ska ligga i centrala stan (södra älvstranden) medan en ny "finkulturell" byggnad föreslås flyttas till Hisingen. Varför inte flytta publikmagneterna till platser där folket bor i stället? Ge oss Hisingsbor hjulet!

För övrigt vet jag inte om kulturföraktet är kompakt - tillståndet är snarare schizofrent: Norén häckar nu på Järntorget, medan hjulet snurrar glatt bredvid operan.

Dan Hallemar sa...

I Stockholm skickade man Norén till Hisingen (Hallunda).

Nu planerar man två stora nya evenemangsarenor (Stockholm arenan och Swedbank i Solna). I en intressant bloggpost kallade Anders Mildner byggandet av alla stora arenor för hangarkultur. Ett bra ord.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-arenor-stryper-grasrotskulturen_4401749.svd

DJ sa...

@arkitekten:

Bara för att konsthallen i fråga heter "Konsthallen" så innebär det inte att den är den enda konsthallen i Göteborg. Jag är säker på att de flesta konstintresserade göteborgare upplever Pannhuset på Röda Sten som en mer spännande plats att se modern konst på. Eriksbergshallen visar just nu Leonardo Da Vinci och den hallen skulle kunna användas för mindre utställningar också. Inget fel på Konstepidemien heller. Den här icke-debatten påminner om gnället som utbröt när Storan nyligen lade ner sin konsertverksamhet. Dom som gnäller mest är dom som inte ens är konsumenter av kulturen ifråga. För hade de varit det så hade de kännt till att det finns fler vattenhål än ett enda.

Och arkitekten, jag är imponerad av din logik i de tre sista meningarna... hur kan det vara ett tecken i tiden när det senast hände på trettiotalet? Och fanns det datazombies i Tyskland då?

Dan Hallemar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.