fredag, september 04, 2009

Fart på förbifart


Regeringen gav igår klartecken till Förbifart Stockholm, ett väg- och tunnelbygge för 28 miljarder förbi Stockholm. Förbifarten tar av från E4an vid Kungens Kurva (bild). Att hösten 2009 i klimatåtstramningarnas tid föreslå en stor motorled för bilar kan tyckas väl föråldrat. Fanns det inte andra sätt att spendera de där 28 miljarderna undrar man, på ett mer samtida sätt? En annan sida av saken är stadsbyggandet som följer i spåren av en sådan här satsning. Alla tidigare stora vägprojekt visar att stora vägar ökar utspridningen av staden och helt enkelt skapar fler bilberoende förorter. Helt enkelt att det nu blir lättare att ta sig längre bort och snabbare med bil. Det är en sidoeffekt av vägbyggets, förmodligen vällovliga syfte att öka framkomligheten genom och förbi Stockholm. Detta är stadsbyggande, inte vägplanering.

Kajsa Ekis Ekman kommenterar bygger och sammanfattar protesterna i Dagens Nyheter.

4 kommentarer:

Erik sa...

Det är intressant med denna jättesatsning på vägar i Stockholm i ljuset av de satsningar på järnvägar som projekteras eller planeras i Skåne (Citytunneln) och Västsverige (Västlänken). I dessa regioner dominerar alltså satsningar på s k hållbara transportslag. Och samma sak gäller ju för övrigt i Norrland med Botniabanan.

Anonym sa...

Vi bygger en citytunnel i Stockholm också. Och spårväg. Och vi jobbar ihop till våra miljarder själva :)

Erik sa...

Jag ifrågasätter inte på något vis Stockholms skattekraft. Frågan är alltså hur det ser ut i avvägningen mellan väg och järnväg i tider när klimatet sägs sättas i främsta rummet. I Västsverige och Skåne slukar järnvägen kanske två tredjedelar av projektmedlen i de stora projekten, i Stockholm är proportionen motsatt:
Citybanan cirka 16 miljarder
Förbifart Shtlm 28 miljarder
Det hostar lite ihåligt (som från en gammal tvåtaktsmotor) kring orden om hållbar utveckling.

Erik Olmårs sa...

"Detta är stadsbyggande, inte vägplanering." Bra skrivet!