Wingårdh ritar högt i Karlstad
Wingårdhs ritar, som vi nämnt i nyhetsspalten här, ett nytt högt hus i Karlstad. Huset presenterades först i en mer uppseendeväckande kostym, efter en tävling, ett guldfärgat hus som skulle stå på pelare. Det har nu ersatts av ett hus helt i svart och glas. Till det höga huset hör också ett lägre hus och en kajmiljö. Nedan det vinnande tävlingsförslaget från 2008.
15 kommentarer:
Wingårdh har passerat sin begåvnings middagshöjd och sjunker nu sakta ned i havetl
Säg inte det. Ericsson Kista är ett av hans allra bästa. PoMo-Wingårdh is back! Död åt Corbu-epigonerierna!
Är PoMo-epigoneri mer hedersamt än Corbu-epigoneri?
Förresten, glömde tillägga: Det här är det sämsta skit jag sett på tio år från ett etablerat svenskt kontor..
ds
Ur Sveriges Arkitekters stadgar. Vad gäller för "oprovocerat övergrepp på mindre landsortskommun"?
6.5. Medlem som aktivt motverkar Sveriges Arkitekters ändamål kan av styrelsen uteslutas med omedelbar verkan.
Beslut om uteslutning kan också fattas av styrelsen vid medlems grova eller oefterrättliga åsidosättanden av de etiska reglerna.
6.6. Medlem som utträder eller blir utesluten ur Sveriges Arkitekter, är skyldig att betala avgifterna för den tid som medlemskapet varat.
Nota bene pkt 6.6. Inget i livet är gratis!
Oj, jag trodde det var i modebranschen man var duktigast på dela ut infama elakheter anonymt. Men ovanstående "kommentatorer" slår fashionistorna ledigt.
Arkitekturen har blivit mer fashionabel, därtill kanske också mer bitchig (och fjollig)...? :-]
Ursäkta att jag inte är hemma i terminologin, men något säger mig att inte heller "fachionistorna" kan skilja på skämt och allvar?
Inte har det någonsin varit aktuellt att utesluta någon ur Sveriges Arkitketer för att man ritar fula hus? Men ju fulare husen är desto mer "varmhjärtad" blir givetvis humorn. Till slut kan det kanske slå slint till och med. Men då kan man ju fråga sig vems felet var...
Den främsta postmoderna insikten är att vi alla är epigoner.
Bob, shit happens. Visst, men det är väl inte det som är konst?
Jag fattar inte... vad gör detta bygge sämre än vanligt?
Tycker mig se värre grejer hela tiden. Har ni högre förväntningar på Wingårdh än andra, det vore ju konstigt med tanke på hans byggen.
Handlar kritiken om storleken? Punkthus typen? Material? Komposition? Hotellkänslan läget ger?
Bry dig inte om pladdrarna här ovan. Detta är inte det ställe där de skarpaste hjärnorna i arkitektursverige hänger. Det aktuella huset är dessutom inte ens byggt och går inte att bedöma seriöst. Wingårdh håller fortfarande en föredömligt hög lägstanivå, det är den viktigaste faktorn i en god arkitekturhantverkares karriär.
Well Mr jagfattarinte, kan det vara så att B&R:s erkända fyrspännarpunkthus(tror jag) på Danviksklippan (iafa Alison&Peter Smithson gillade dem) exemplifierar ett sätt att förhålla sig till den oundvikligen tunga och satta volym konceptet per automatik resulterar i, medan illustrationerna här pekar på motsatsen. Självfallet kan den verkliga tanken var bättre än vad bilderna visar. Men varför då visa dessa bilder?
Det är alltid rätt att hacka på Wingårdhs, eftersom det känns rätt. I alla fall känns det lite lättare att rita vidare på eländet man har framför sig på skärmen när man har fått gnälla på Gert & co.
Annat är det med den svensk-holländska stadsbyggnadskalkonen i Skåne här ovanför, som är ritad av ett "oetablerat" kontor - projekt av lovande och oetablerade kontor ska man inte kritisera, hur idiotiska de än är. Istället hackar vi på Gert.
Så kom igen nu. Alla på en gång: DUMMA GERT! DUMMA, DUMMA, DUMMA!
Ja, jag ställer faktiskt högre krav på Wingårdh än genomsnittet, med all rätt, vilket meriterna visar. Frågan är hur mycket han personligen engagerar sig i varje projekt i sitt allt större kontor.
Skicka en kommentar