onsdag, oktober 20, 2010

Prisnomineringar: Kasper Salin mm


De nominerade till årets arkitekturpriser har presenterats. De nominerade är (med uppgift om när de finns omskrivna eller presenterade i Arkitektur):

Till Kasper Salinpriset: Skivfilteranläggning Ryaverken i Göteborg (Arkitektur 5/2010, bilden), Akutmottagning vid SUS i Malmö (7/2010) samt Townhouse i Landskrona (8/2009).

Till Planpriset: Göteborgs översiktsplan, Utvecklingen av Liljeholmstorget i Stockholm (4/2010), Simonsland i Borås samt Stadsbyggnadsvision 2.0 i Jönköping.

Till Sienapriset: Sandgrundsparken i Karlstad (8/2008), Hammarbyterrassen i Stockholm (5/2010), Täby begravningsplats i Täby kyrkby (kommer i 8/2010) samt Puckelbollsplanen i Kroksbäcksparken, Malmö (5/2009).

Till Guldstolen: Apladalsskolan i Värnamo samt Restaurang Buco Nero (5/2009), Story Hotel (1/2010)och Restaurang Mattias Dahlgren på Grand, alla i Stockholm.

17 kommentarer:

Erik Dahlberg sa...

Det artar sig till den dekorativa minimalismens år. Äntligen!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Fredrik sa...

Att inte Skellefteå Krafts nya HK av General Architecture är nominerat är väl inget annat än uselt? Det är ju utan tvekan bland det bästa och intressantaste som byggts i Sverige på många år. Jag trodde det var färdigställt för sent för att komma med förra året men att det var mer eller mindre garanterat en plats detta... Så var tydligen inte fallet. Ser man på de senaste årens usla Kaspervinnare så är det väl bara att inse att Kasper Salinpriset tyvärr tappat all sin relevans.

Anonym sa...

Om ifall Skelefte kraft fallit mellan stolarna, mellan två juryers ställningstaganden, vilar rimligtvis på dessa två juryer att meddela. Ett retroaktivt pris skulle i så fall kunna bli aktuellt.
Årets nomineringar är i väldigt olika genrer: Industri, intim bostadsmiljö, sjukhus. Det hela ser disparat och lite trubbigt ut - vilket kanske inte ger rättvisa åt respektive byggnads kvalitet. Akutmottagningen på SUS kan ju göra även den mest förlåtande en anings frågande.
Men som det numera heter inom arkitekturen: "Ingen byggnad bör dömas orörd". Åk dit och se!

Dan Hallemar sa...

General Architectures Skellefteå Kraft kan man sakna. Liksom Liljeholmstorget och Gävle STortorg i Sienapriset, men kanske att de inte var helt färdigställda när juryn gjorde sina bedömningar. Men vem vinner?

Anders Norén sa...

Stortorget blev färdigt så sent som i september så det kan tänkas att juryn vill låta verket sjunka in lite. Flera av årets nominerade är ju inte från i år.

Erik sa...

För att kommentera nomineringarna på det nyanserade och utförliga sätt man bara kan göra på nätet:

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

DJ sa...

Håller med föregående talare om att Skellefteå Kraft skulle kunna ges priset retroaktivt. Förslagsvis 1976 års pris eftersom inget pris delades ut det året. Synd att inget år på 60-talet är ledigt eftersom den här estetiken var överspelad redan 1976.

Dan Hallemar sa...

Ge skivfilteranläggningen en chans. Riktigt fin.

Lars Hansson sa...

DJ, din jubelidiot. Har du en så fantastiskt ytlig syn på arkitektur så att du tror att Skellefteå Kraft är högmodernism? Att du inte varit på plats vet vi alla.

DJ sa...

Lars Hansson, jag har ingen aning om vilken ism Skellefteå Kraft tillhör. Jag är genuint ointresserad att gilla /ogilla hus för att de har försetts med en viss stiletikett. Flera av 60-talets vinnare känns nog så intressanta än idag.

Interiören ser mycket treflig ut. Men när jag ser kopparfasaden så associerar jag till Alvar Aaltos kontor för Enso i Helsingfors där han fläskade på med marmorn. Ett dyrt och mindre miljövänligt sätt att åstadkomma en reducerad estetik. Jag belönar hellre motsatsen, när man åstadkommer mycket med små medel. Jag associerar också till Odontologen på Medicinarberget i Göteborg. Den byggnaden har liknande brun kassettfasad och volymer som frikostigt tar för sig av stadsrummet. Odontologen brukar omnämnas när Göteborgs fulaste hus ska utses. Fast folklig smak är ju väldigt ytligt förstås.

Ja, jag bedömer bara huset utifrån arkitektens sajt. Det går faktiskt, pröva själv! Vi arkitekter är ju tränade för att förstå tvådimensionella avbildningar av arkitektur. Och vi förstår förhoppningsvis att fotografiernas avskalade planprojektioner är ett illusoriskt trick för att skänka huset en abstrakt skönhet. Jag rekommendera dig att läsa arkitekturtidskriften Kritik som ägnade ett nummer om arkitekturfotografi. Mycket trefligt!

Förresten, om man ändå ska försöka etikettera, "högmodernism" passar väl bra? Eller är det bara ett skällsord idag?

Anonym sa...

Nej, just det. Inte en j-el har varit på plats och sett. Varför snackas det då så fö-at utifrån några bilder på ett atrium och en fasad i det ekologiskt utdömda materialet koppar (Skellefte Kraft). Det är ju ett solklart alkoholistbeteende!
(nog för att det är känt att arkitekter inte spottar i glaset)

Zoé sa...

Ja... Det är många projekt som har fallit mellan stolarna de senaste 2 åren.

- Restaurang Tusen av Murman
- Förskolan Ugglan av 3dO
- Skellefteå Krafts nya HK av General Architecture
- Moderna Museet Malmö av TVH
- Flera av Kjellander Sjöbergs bostadsprojekt

En av de 4 fina villor som presenterades i Arkitektur 4-2010 skulle säkert kunnat ha fått plats bland de nominerade.

Själv förstår jag inte varför juryn är så snål att nominera projekt.
Flera nominerade skulle förhoppningsvis leda till flera diskussioner och mer debatt om vad som görs i Sverige.
De två senaste åren har varit produktiva med en intressant mångfald inom svensk arkitektur.
Detta reflekteras icke av eliten som sitter i Kasper Salinjuryn.
Lite tråkigt...
Alla projekt är kanske inte värda att vinna det "heliga priset" men många är värda att nomineras.

Gretzky sa...

Så vitt jag förstår åker Salinjuryn runt med ganska hög ambition (vissa år när prominenserna är i flertal i juryn tycks närvaro vid resorna vara ett problem). Tanken är väl att de nominerade verken ska kännas fullödiga och hålla "kaspersalinklass" (hur man nu definierar). Tråkigt verkar vara att i stället för att valet står mellan flera verk som håller denna klass så är ofta ett endaste svårt att uppbringa.
Av dem som Zoé räknar upp är det flera som är halvmessyrer - det vill säga om de utsätts för den granskning som ett platsbesök innebär.
Men det är tänkbart att ribban för priset borde ligga lägre. Relativt stort uppslagna projekt i välrenommerade internationella tidskrifter kan vid ett platsbesök vara chockerande svaga - är det inte fler som gjort denna erfarenhet? Ribban för priset ska ligga högt - men inte orealistiskt högt.

Zoé sa...

Kloka ord Gretzky. Om "ribban för priset borde ligga lägre"... Snarare skulle jag önska att priset blir lite
mer tillåtande och demokratiskt. Det går inte att generalisera god arkitektur enligt bestämda kriterier.
Ända sedan jag började plugga arkitektur har jag hört talas om den mystiska Kaspersalinklassen.
20 år efter har jag fortfarande inte förstått vad som menas?
Jag har själv medverkat i ett projekt som nominerades för några år sedan och fortfarande inte funnit det lilla extra som gjorde att det kunde ha vunnit priset...
Det var bara ett bra hus, visst, och det vann ju inte heller, i och för sig...
Jag tycker att Kasper Salinpriset ska dammas av från det gammaldags pretentiösa och luddiga och ägna sig åt att helt enkelt redovisa de bästa husen från året (som man gör i många andra länder i årsböcker).
Och sedan låta tiden bedöma om en Kasper Salinvinnare var tillräckligt speciell för att kunna arkiveras i de fina arkitekturhistorieböckerna eller om det var ett dåligt år för svensk arkitektur.

Gretzky sa...

Kriteriet för priset är väl i o f s just "det årets bästa byggnad".

Dan Hallemar sa...

En tidigare diskussion om 1976 när priset inte delades ut
http://tidskriften-arkitektur.blogspot.com/2009/11/kasper-salinmiss.html