Krematorieförslagen till Skogskyrkogården
Nu har gissningsleken börjat kring vem som gjort vilket av de fem förslagen till nytt krematorium vid Skogskyrkogården tagit fart. Ännu ett tillägg i Stockholm till ett Asplundprojekt. Den stora tävlingen om biblioteket blev ett fiasko, nu kör man inbjudet och med säkra kort. Resultatet tycks blandat. Märkligast är kanske det förslag som många tillskriver BIG (gläntan), en nedkrympt kälkbacksvariant av deras skidbackar på Slussen. Naturromantiken har spirat i namngivningen, John Bauer stämningar blandas med en frisk svensk folkhemstallskog i presentationsbilderna.
Handuppräckning folks, vem vinner?
Förslagen finns utställda på Tekniska nämndhuset, Arkitekturmuseet och Stadsmuseet.
Tävlingen avgörs 18 december.
Bilder, uppifrån och ner:
Gläntan (BIG?)
Skogsskimmer (White?)
Sten i skogen (Caruso St John?)
Columbarium (Tadao Ando)
Vid gläntan (Johan Celsing arkitektkontor?)
57 kommentarer:
Är det Ando som har ritat skolan-vid-Sagrada-Familia-varianten? Skumt. Över huvud taget rätt tråkiga förslag så här vid en första anblick, fast som vanligt ger väl Mästaren med stort M beslutsångest.
"BIG's" småpyramider var väl helt okej och löser nog minst illa kombinationen nyskapande arkitektur som inte syns, men tyvärr kommer det nog antingen inte vinna eller få arbetas om med tanke på de stora glasytorna. (Kremationsverkamheten ska ju vara dold, eller?) "Celsings" småtråkiga men kompetenta förslag är inte så farligt heller. Slipper helst stenen i skogen som är stor, ful och alltför nära inspirerad av skogskapellet runt hörnet.
PS. Jösses vad mycket bättre CGI'n har blivit i rendreringarna av förslagen sen typ slussenförslaget förra året. Har alla bytt mjukvara?
Celsing vinner men Ando är bäst. F.ö. undrar jag om ni inte förväxlat White och Caruso...
Ja, som sagt spekulationerna är igång, Carusogissningen byggde på att det kändes som en hommage till Lewerentz som en svensk arkitekt inte skulle (våga) göra.
Här är den rätta listan:
1. Columbarium: Caruso St John
2. Woodland Shimmer: Ando
3. Vid gläntan: Celsing
4. Sten i skogen: White
5. Gläntan: BIG
Hallemar: Tror du att Caruso St John skulle göra en så tafflig presentation som "Sten i skogen"? Några av bilderna är ju rent skrattretande, speciellt den med lergubbarna under skärmtaket... :-]
Min gissning är följande:
Vid Gläntan - Tadao Ando
Columbarium - Caruso St. John
Sten i Skogen - Johan Celsing
Skogsskimmer - White
Gläntan - Big
@Birseed
"stenen i skogen som är stor, ful och alltför nära inspirerad av skogskapellet runt hörnet."
Hmm... tycker nog Lewerentz koppligen vida överträffar alla Asplund kopplingar. Taket med hålet till trots.
Ge mig ett skäl till att Sten i skogen skulle vara White?
Vem skulle det annars kunna vara?
Alla vet att Gläntan är BIG. Skulle Caruso St John eller Ando kunna rita och presentera så valhänt? Celsing är den främste tråkmodernisten vi har i landet, men han har ändå god smak.
Skulle gissa att Stenen är Celsing. Har sett några av hans tävlingsförslag och de har alltid haft små skisser inspränga. Förutom att han brutit mot *lagen* om att *aldrig* mixa photoshop och modellphoto ser det rätt ok ut.
Skogskimmer måste vara White det ligger en viss kommersiell dimma över förslaget. Bara effektiva kontor kan fastna så illa i cad. Har dock lite svårt att tro att kvällsbilden på sida 3 kan ha gjorts av en svensk ser mer ut som lappland än stockholm.
Intressanta synpunkter.
Men, vem har då gjort "Vid gläntan"? Kan Ando vara så tråkig?
@Pär Eliaeson
"Men, vem har då gjort "Vid gläntan"? Kan Ando vara så tråkig?"
You bet ;-)
Skämt åsido så ar den norra fasaden (längst ner på sidan 2 och 3) ganska skickligt utformad, om än inte i min smak. Skulle White eller Celsing vara så pass sofistikerade/komplicerade?
Dessutom skriker den extrema fotgängar axeln, som skär genom huset, Aaandooo! Läggar man sedan till vissa tak och fönster detaljer hörs också Tadaaao!
White/Celsing är av förklarliga anledningar mycket svårare att separera. Jag står vid min Stenen-Celsing kommentar ovan men det är på darriga ben :-)
Så här ska ved vara:
Columbarium = Caruso St John
Gläntan = BIG
Skogsskimmer = Tadao Ando
Sten i skogen = Johan Celsing
Vid gläntan = White
Ytterligare ett tydligt skäl för att "vid gläntan" är Ando är ju betongen med de omisskännliga formstagshålen...
Muren som provokativt sticker fram mot betraktaren på illustationen till "vid gläntan" är utformad precis som den mur som avgränsar slänten bakom Whites eget kontorshus - men de kan ju ha plankat den från Tadao Ando.
Även den allt annat än kontemplativa gården stämmer med kontorsspecialisterna White - här väntar man snarare på senaste bonusen på vd-lönen än på någon gammal döing som man ändå inte hade tid att bry sig om när den levde...
av detaljritningarna att döma tycker jag att vid gläntan och skogsskimmer ser svenska (dåliga) ut, medan sten i skogen har otroligt hög precision i detaljering, som även avspeglas i fasadbearbetning och även i modellfotona. jag tror fortfarande dan hallemar har rätt i att det är caruso st john, och en form av hyllning till lewerentz. eller så har jag helt fel
Jag är rätt så säker på att Columbarium är av Caruso St. John och inte Sten i Skogen (Skulle tro att den är av Celsing). Den diamantmönstrade ornamentiken i den långa hallen och de föreslagna koppar relieferna på fasaden är så CSJ som det kan bli. 3d renderingarna är också väldigt snarlika andra som jag sett från deras kontor på utställningar som de haft. Jag tycker att det är ett tänkvärt förslag. Till skillnad från de andra förslagen så har det en väldigt klar och tydlig layout. Byggnadens utformning är väl också den enda som ger mig sakrala associationer.
Kul läsning. Vi får väl återkomma i tråden och utse en vinnare när allt är klart.
Är diskussionen därmed avslutad Dan? Ett påstående som Noahs ovan bör helst inte stå oemotsagt. Columbarium - tydligt eller ej i layouten, med eller utan "sakrala associationer" är smärtsamt kuriöst och egendomligt. Förvisso finns ett asplundskt organiskt drag och referenser till funktionella utrymmen i Asplunds byggnad - men det var väl inte det uppgiften handlade om? Att vara bäst på att vara Asplund? Låt Asplund vara Asplund. Det var det bara han som kunde!
Om diskussionen är avslutad eller inte avgöra inte jag. Det är bloggens underbara verklighet.
För övrigt kan man notera beställningen: "Det ska finnas en tydlig relation till och respekt för
Asplunds och Lewerentz verk. Den nya byggnaden ska inte vara en enskild märkesbyggnad, utan i första hand enbruksbyggnad med ett sakralt uttryck som ingår i Skogskyrkogårdens helhetskomposition"
Allt annat än glasklara formuleringar. Men goda relationer brukar bygga på integritet - dvs att man framför allt har en egen karaktär och förhåller sig till något, men knappast efterliknar detsamma eller försöker ta upp och utveckla centrala element som inte är ens egna..
Ser personligen endast ytterst vaga kopplingar mellan Columbarium och Asplund. Byggnaden är mycket mer udda än så.
När jag först såg listan antog jag att BIG skulle göra ett förslag som "Woodland Shimmer" dvs ta fasta på nån idiotisk del av beställningen (dvs spara träd) och bygga allt kring denna ide.
Nu börjar jag tro det igen, då skulle "Vid gläntan" bli White och Gläntan Ando. http://www.2121designsight.jp/img/ds_arc1.jpg
Sjukt men mycket möjligt!
Den rätta raden enligt mig:
Columbarium = Caruso St John
Sten i skogen = Johan Celsing
Vid gläntan = Tadao Ando
Gläntan = BIG
Skogsskimmer = White
Hoppas verkligen Columbarium vinner. Det var länge sen ett arkitekturförslag berörde mig så mycket som det.
Tror det hade passat väldigt bra på Skogskyrkogården både i miljön och i relation till Asplund/Lewerentz.
Oavsett om Columbarium är ett sjukt förslag - vilket är en rimlig uppfattning - så är det framför allt inte ett dug neutralt utan osedvanligt iögonfallande (vilket inte var uppgiften). Taket - relativt huvudsakligt element i förslaget - är plankat från Klippans kyrka. Lewerentz tegelvalv snickrat i bräder och papp - går det att komma längre i den arkitektoniska adhdflippens tassemarker?
Det är fortfarande min favorit, trots ditt välformulerade inlägg.
Jag tycker nog dessutom att det refererar mer till Asplund än Lewerentz.
I min värld.
White kan omöjligt ha gjort skogsskimmer. De är visserligen inga hovpoeter, men de är heller inte hjärndöda formalister. Dessutom har de en bildavdelning som inte torde släppa ifrån sig ett krematorium i skepnad av skyltfönster till en skobutik...
"Taket - relativt huvudsakligt element i förslaget - är plankat från Klippans kyrka."
Jag blir nyfiken på vad du rökt för att se den kopplingen?
Det finns i princip inga likheter mellan taken på Klippan kyrkan och Columbarium. Har du sett interiörbilden eller lagt märke till att Columbarium har takfönster?
Du bör hursomhelst dela med dig av rökat!
Tja, jag påstod väl inte att Columbarium var någon statsmannamässig defilering utan snarare än fyllekörning av någon närförortsalkis. Och med den graden av noggrannhet så finns en hel del likheter med Lewerentz - de sidvis förskjutna, kilformade takvalven samt mycket riktigt kombinationen med överljus du nämner som även finns i Klippan. Men visst de där runda fönstren hade ju inte passerat ens i svensk arkitektur förrän efter 1980ca. Tji röka varken för mig eller för dig (men sannolikt för han som höll i ratten när Columbarium ritades).
Man inser, när man läser alla dessa disparata synpunkter från, antar jag, yrkesverksamma arkitekter, hur svårt det måste vara för förtroendevalda politiker i byggnadsnämnder och dylikt att fatta vettiga beslut om byggnadsprojekt och stadsutveckling.
Erik, tro inte att dom som skriver här är intelligentian av Sveriges arkitekter... :-]
Att fatta bra beslut om stadsbyggnad och arkitektur är inte speciellt problematiskt. Det mystifieras alldeles för mycket i ämnet. Arkitektur är en rätt simpel designkategori. Om man har hyfsat gedigen kunskap och god analysförmåga är det inte svårt att sålla agnar från vete inom byggnadskonsten i Sverige.
@Pär Eliaeson
"Arkitektur är en rätt simpel designkategori."
Då undrar jag vad som kvalar in som komplicerad designkategori.
Som du vet ligger det mycket i arkitektur, inte minst politik. Det har ju visat sig lite svårt att uppnå konsensus i den frågan.
Arkitektur är en verksamhet som har en högst begränsad potential som friare konstnärlig verksamhet, därav simpelheten att bedöma den.
Politiken (demokratin) har som vi vet ett högst komplicerat förhållande till vår kära arkitektur. Att nå konsensus kring arkitektur är möjligen svårt så länge man inte har förmåga att analysera och bedöma den på ett klarsynt och pedagogiskt sätt. Vilket vi har vissa problem att göra här hemma rätt ofta.
@Pär
Jag kan bara hålla med om jag bortser från det faktum att det finns människor med *helt* andra värderingar än mig.
Potentialen för konstnärlig verksamhet är i mina ögon extremt stor. En snabb tankefärd genom historien och geografin borde räcka för att övertyga. Därmed inte sagt att total kontroll är möjlig eller ens eftersträvansvärd. Arkitekturen har likt språk eller andra medier stora "begränsningar" fast detta verkar inte förhindra att byggnader kan kommunicera vitt skilda toner, världsåskådningar och samhällsklimat. Se bara på förslagen ovan.
Klarsynen och pedagogiken kan bara användas för att sålla bort det riktigt ruttna sen stormar komplicerade värderingar in i bilden.
Jag uppskattar dock ditt försök till kamp mot relativismen ;)
"Klarsynen och pedagogiken kan bara användas för att sålla bort det riktigt ruttna sen stormar komplicerade värderingar in i bilden."
Om världen (eller Sverige) fungerade så skulle jag vara överlycklig. :-]
1. Columbarium: Caruso St John (AMAZING)
2. Woodland Shimmer: Ando (worst Ando project ever?)
3. Vid gläntan: White (very White flat project)
4. Sten i skogen: Celsing (the sketches!!,good project bad presentation)
5. Gläntan: BIG (boooriing!!!)
Columbarium er et meget smukt forslag.
Hjälp! Mars attacks! Gärna reptiler i parken - men i så fall vid Naturhistoriska Riksmuseet eller Disneyland. På skogskyrkogården hör de inte hemma!
(Så vida inte "smukt" är kodord för ett blytungt argument som tydligen inte kunde formuleras i klartext - akta så vi inte kidnappar "lille havefru" - igen).
Vinner inte Columbarium det här, så slutar jag som arkitekt.
..tja, vid närmare eftertanke..
Det sägs att uppståndelsekapellet stod igenbommat under många år i och med funktionalismen. Den klassicerande arkitekturen ansågs närmast pervers. Nu - ett slags kapell för .. entusiaster!
Så varför inte Columbarium - jag menar, även det är ju genialiskt. Och sedan när det stått igenbommat en ospecificerad tid - ett kapell för .. nördar. I sann eukumenisk anda. Lite till var och en..
"Nu - ett slags kapell"
Det är inget kapell det är ett krematorium. I princip en industribyggnad. Läs programmet. Det är inte ens säkert att anhöriga kommer att bevittna kremeringen.
Alltså jag menar att Lewerentz' Uppståndelsekapell från 1925 eller vad det kan ha varit numera är ett kapell för entusiaster snarast. Man får nog vara lite specialintresserad för att välja det kapellet som inramning för hej då till nära och kära...
Nu har jag till slut varit och tittat på krematorieförslagen. Ingenting som känns som ett självklart förstapris. En ledtråd för juryn kanske kan vara att fundera kring vilken musik som skulle fungera ihop med en ceremoni i respektive förslag:
Columbarium: When Mama was Moth – Cocteau Twins
Vackert och stämningsfullt, men kanske också väl estetiserande och självmedvetet för sitt sammanhang?
Sten i skogen: Abschied – Nico
Roligare än så här blir det inte.
Vid Gläntan: Den sjunde vågen – Marie Fredriksson
Garanterat svenskt, och garanterat inte stötande eller störande för någon.
Gläntan: Boten Anna – Basshunter
Det kristallklara trumljudet i remixen korresponderar perfekt med den precisa detaljeringen av glasväggen framför ugnarna. Och visst passar det bäst med lugna låtar när det är sorgligt?
Skogsskimmer:
Ingen låt, snarare ett dussin studiomusiker som kan spela sina instrument jättefort, och som förlorar sig i ett ändlöst fusionsjam så att de inte märker när publiken går därifrån.
Den som vill kan fortsätta på det här spåret – om förslagen var fem olika maträtter, t.ex., vilka maträtter skulle de vara då?
1. White
2. Semrén & Månsson
3. ÅWL & Lodström
4. Arkitekturlaget i Halmstad
5. AQ Arkitekter
1. Bläckfisk
2. Korv & mos
3. Får i kål
4. Knäckebröd med krasse
5. Limetryfflad fläskhare
Om förslagen vore underkläder, så vore
Columbarium – ett par sidentrosor från Calvin Klein
Vid gläntan – vita boxershorts ur en storpack från Dressman
Skogsskimmer – ett par illasittande pushup-kalsonger från Quiksilver
Gläntan – gula stringtrosor i latex från American Apparel
Sten i skogen – ett par rejäla långkalsonger från Georg Sörman
Gläntan- (BIG)Fånigt.
Sten i skogen- (Celsing) Fin plan men alltför historiserande uttryck. Celsingpastisch.
Vid gläntan- (White) Snyggt men tråkigt. Också för historiserande med sina olika volymer.
Columbarium- (Caruso St John) Har inspirerats av ekonomibyggnaderna på ett fint sätt men uttrycket har blivit alltför "hobbitaktigt". Korridorbilden med sitt femtiotalsmönster är hemsk.
Skogsskimmer- (Ando) Bör vinna trots fula ritningar och bilder. Rätt analys. Modernt och anspråkslöst.
De långsträckta förslagen är ju ganska banala, men bättre när man bryter upp dem än som i det ganska förfärliga Columbarium.
Skogsskimmer är förvånande oengagerat men liknar Whites "Viktoriahus" vid Läckö (se tävling Sv. Ark. hemsida) så till den grad att arkitekten knappast kan vara någon annan.
Vid gläntan, i så fall Ando, är bättre - utåt syns egentligen enbart en glugg mellan ett par tallar..
Sten i skogen anspelar på den orientaliska komponenten som Celsing och Lewerentz förde in i svensk sakralarkitektur efter det att Skogskyrkogården var färdig - ett lämpligt grepp. Den multietniska tonen även i presentationen, nästan förortsmässig och helt vardaglig är närmast idealisk. Skogskyrkogården går från exklusivitet till bred folklighet. Synnerligen träffsäkert.
Jag tycker att det är bra att ni sållar bland inläggen till förmån för de mer lättsamma och humoristiska bidragen. Vill man utsätta sig för de verkligt tunga teoretiska resonemangen så finns ju papperstidningen och Sören Thurells avhandling om ljus och mörker. Bra också att framhålla det folkliga draget i Celsings förslag, folkligheten är kanske den viktigaste enskilda komponenten i det svenska inom arkitekturen. Dock känner jag en viss oro inför lösningen med en infälld ränna vid takfoten, Sverige är ett land med snö och is på vintrarna.
1. Harald Thavelin
2. Stefan Alenius
3. Sören Thurell
4. Erik Lundberg
5. Emanuel Swedenborg
1. FLW just before he died.
2. Hans Asplund (don't underestimate him - mad but not bad!)
3. Tadao Ando
4. Sigurd Lewerentz
5. FLW just after his death (reincarnated as young BIG - god help us!!!).
Ha, ha - någon knep inlägg nr50! Vem blir först till 100?
52. kan aldrig bli för mycket tegel
53. kan aldrig bli för mycket puts
54. kan aldrig bli för många kvadrater
55. kan aldrig bli för mjuka stift
56. träullit kan användas på fler än 57 sätt.
Hej
Rätta listan, kom ihåg var ni såg den first;
Caruso - "Sten i skogen" (Tegel, Lewerentz osv)
White - "Vid gläntan" (bilder av Whiteview, say no more)
Big - "Gläntan" (nästan för enkelt)
Celsing - "Columbarium" (bästa förslaget - bästa arkitekten)
Ando - "Sten i skogen" (Nästan lika gräsligt som hans Moderna Museet-förslag)
Om Ando vinner, kommer han då att tvingas in i ett samarbete med Erseus eller kommer det att finnas en chans för ett oprövat kort?
Här är en sentationell insikt!
Jag såg ett förslag av White i tävlingen om Eriksdalsbadet som var jättelikt Columbarium, som en stor insekt! Det gör att Vid gläntan kan vara Celsing (ganska likt Millesgården), vidare att Sten i skogen kan vara BIG med sitt gigantiska lutande tak, Skogsskimmer kan vara Caruso och Gläntan kan vara Lars Bjursten som överraskar igen! Frågan är vilket Ando har gjort då? VO?
Om Caruso vinner, kommer han då att tvingas in i ett samarbete med Erseus, eller finns det chans att projektet blir byggt?
Hur kom Bjursten in i bilden. Är det något fel på hans kyrka i Fruängen? Är skribenten ovan benägen att påstå att det var "tur" att Bjursten vann en tävling med över tvåhudra förslag? Vad är det härnäst man ska skickaneras för som svensk arkitekt av kollegorna om det plötsligt blivit löjeväckande att vinna tävlingar? Hur sköter Arkitektur censurknappen egentligen?
Skicka en kommentar