Ta all plats, dörrarna stängs
Att reklamen i det som brukar kallas det offentliga rummet har exploderat de tio senaste åren är närmast så självklart numera att det inte behöver sägas. Den är överallt, och det är så det är. Men nu tycks också annonsörerna insett detta. Och deras slutsats är att eftersom alla är överallt samtidigt så måste man på något vis skapa monopolsituationer för att nå ut. Annars är man bara en av många, en i mängden, och det är ju samma sak som att vara ingen. Det är alltså dags för nya tider när det gäller den offentliga reklamen. I alla fall om man får tro två exempel i Stockholmstrakten som varit aktuella de senaste dagarna.
Från det nyligen utbyggda köpcentrumet Sickla i Nacka kommer följande formulering: "Sickla Köpkvarter blir först med att inta Slussen (tunnelbanestationen) med en så kallad Station Domination". Där har vi ett ord att suga lite på: Station Domination. Det innebär att en annonsör "äger" alla annonstavlor på en station. Det är lite Station Diktatur över det hela. Marknadsekonomins skrattspegel.
I samma anda lyckades företaget Flygbussarna skapa milslånga köer med sitt senaste "kommunikationsprojekt". 50 kraschade bilar hade staplats på varandra, i en form som liknade en buss längs med E4:an norrut från Stockholm mot Arlanda. Många oroliga stannade till i tron att det var en olycka. Flygbussarna ville "kommunicera" att "en buss kan ersätta femtion bilar". Landscape Domination, kan man kanske säga. Det hela kallas "installation", och är väl en sorts marknadens svar på de kritiserade konstfacksprojekten.
Den offentliga reklamen vill ta mer plats, sticka ut mer. Och man kan fundera på om det finns någon som reflekerar vad det betyder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar