torsdag, mars 29, 2007

Lite gästdebatt: Förebilder?

Är arkitekter som mästerkockar? Vill de helst inte avslöja recepten till sina framgångar?
I Arkitektur nr 2-2007 när Olof Hultin ”pressar dem på förebilder”, svarar Bolle Tham och Martin Videgård Hansson : ”vi intresserar oss för det arkitektoniskt tydliga, de varierade och projektspecifika uttrycken baserade på arkitektoniskt verksamma element som hos Asplund, Lewerentz, Anshelm, Celsing …”


[Herzog & De Meuron - Tham Videgård Hansson]

Apropå projektspecifika uttryck, skulle man vilja fråga om inte den svartmålade plywoodfasaden på Herzog & De Meurons fotografstudio i Weil am Rhein (1982), har inspirerat dem något i två av deras projekt: Villa K i Stocksund och Kalmar Konstmuseum?
Det skulle också vara intressant att veta om inte SANAA’s fasad för managementskolan i Zollverein (2006), som filtrerar ljuset och utblicken igenom en oregelbunden matris av kvadratiska fönster, har varit en förebild till typhusmodellen AH042 för Arkitekthus?


[SANAA - Tham Videgård Hansson]

Man skulle rent generellt vilja veta om inte idén att bygga en tydlig monolit för Kalmar Konstmuseum, utgår från samma princip som några andra europeiska projekt - att komplettera en befintlig kontext med en väldigt tydlig volym - som t.ex. Zumthors konstmuseum i Bregenz (1997) och Mansilla & Tunóns Provinsmuseum i Zamora (1996), med djupt inskurna lanterniner inne i volymen.


[Mansilla& Tunón + lanterniner i Zamora - TVH]

Tham & Videgård Hansson arkitekter har en så spännande produktion att den korta artikeln som beskriver kontoret, deras lokal och klädsel, tyvärr är lite tunn och otillfredsställande.
Med andra ord, en djupare och bredare diskussion med ett av de bästa unga arkitektkontoren skulle kanske ha lyft arkitekturdebatten i Sverige ett steg framåt.

Det är väldigt synd att förebilder och referenser inom arkitektur ofta leder till en onyanserad debatt där man oreflekterat hyllar vissa arkitekter som helt nytänkande eller hänger ut andra för plagiat (som i TV-programmet Bästa Formen t.ex.). Det är kanske därför arkitekter tänker till två gånger innan de avslöjar alla ingredienser i sina projekt.
Detta leder ofta till politiskt korrekta svar som hyllar den svenska arkitekturtraditionen genom t.ex. Asplund, Lewerentz, Anshelm och Celsing. Det är säkert sant i Tham & Videgård Hansson arkitekters fall, men man skulle verkligen vilja veta om de inte också har andra förebilder utanför riksgränsen?
Det är kanske fult att titta utanför Sverige?

Sébastien Corbari
SC jobbar på Grad Arkitekter

1 kommentar:

Anonym sa...

Bestickande jämförelser såklart. Många har säkert gjort dina reflektioner, och vi är kanske många som kunde läsas på samma vis. Rättvist eller orättvist. Vi simmar ju alla i samma flod, typ.
Men det är ändå något bra med det här debattinitiativet. Kanske borde man våga tala mer klartext från svenska redaktionerna när man publicerar projekt; "-Ur vad är det här konceptet sprunget?" "-Hur hänger det ihop att man kommer att tänka på...?" "-är det en medveten referens till..?". Lite mer nyfiken och intellektuellt ambitiös granskning av projekten på idé och gestaltnivå skulle hjälpa till att skärpa integriteten och medvetenheten i kåren. Och den behöver skärpas.