fredag, maj 27, 2011

Arkitektur nr 4 - Ledare: Hackat och malet





Ledaren för nya numret finns här >>> PDF.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Vad man definitivt kan yttra sig om i den bearbetade Slussenplanen är byggnaderna framför KF-husen. Den riktning de helt onödiga kontorshusen framför KF-husen för in i Saltsjöns vattenrum finns inte historiskt sett av det enkla skälet att planen för Södermalm skiftar i riktning vid Stadsmuseets byggnad. I Saltsjöns stadsrum är Hornsgatans riktning en främmande och obegriplig diagonal. Ett hugskott från inhyrda konsulter är givetvis inget att bygga en nyordning på i detta klassiska sammanhang. Det är som att revidera en klassisk Bergmanfilm från femtiotalet med Jönsonligan som koncept. Lindhagens plan beskriver väl hur dessa frågor en gång är tänkta:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Lindhagens_plan_1866b.jpg?uselang=sv

Esplanaderna har sina brytpunkter vid stadens platser. Torgen vänder sig rätvinkligt mot vattnet – så även vid Slussen. Där staden byter riktning byter stadsfronten riktning.

Fritz Halvorsen sa...

Man blir ju lite förvånad över att en respektabel tidning som Arkitektur inte kan ta en något mera kraftfull position, nej inte i Slussenfrågan, utan i spalten strax till vänster om ledaren - som rör Kivik Art. Det är rent ut sagt förfärligt att viktiga bidrag till fältet mellan konst och arkitektur inte kan skyddas mot påhopp från avdankade trubadurer. "Betongtornet" det handlar om är ett högt profilerat konstverk, som dessutom är en mycket intressant arkitektonisk upplevelse i ett inte alltför öppet landskap på Österlen. Väl värd ett besök. Och som självklart inte skulle tåla granskning av en bygglovshandläggare. Skämt åt sida redaktionen. Det här handlar om arkitekturens förutsättningar i Sverige.

Anonym sa...

Han har en poäng med skalan på de öppna plasterna.
Platsen kommer faktiskt befinna sig 8 månader om året smärtsamt långt bort från solen... Och så ser jag naturligtvis väldigt fram emot stiliga renderingar med drakflygning på denna plats.

Anonym sa...

Arkitektur framhärdar med att inte ta in kommentarer till stadens bearbetade förslag för Slussen. Det liknar ju i och för sig just Stadens grad av lyhördhet. Med världsarvsnivå just intill - både Gamla Stan och Södra Stadshusomgivningarna - har Arkitektur mycket på sitt samvete om yrkeskollegornas frånkänns omdömet att yttra sig. Ja - även Slussen är blåklassad. Så vad återstår då? Att de som är kritiska är halsstarriga virrpannor? Hur många virrpannor blir det? Och vad kallas de som utfärdar sådana omdömen? Nyktra myndighetsutövare?

Erik sa...

Under tiden i ett västligt grannland; arkitekter i färd med att erövra USA:

San Fransisco:
http://www.snoarc.no/#/news/false/301/

Houston:
http://www.snoarc.no/#/news/false/307/

Och samtidigt i ett sydligt grannland – utforskandet av arkitekturens gränser fortsätter:

http://www.louisiana.dk/dk/Menu/Udstillinger/LIVING

Medan andra fortsätter att pilla sig i naveln... :-)

Anonym sa...

Jag vill påminna om den kanske allra viktigaste åtgärden för en bättre arkitektur just nu: Låt inte arkitekterna använda ritningar från 1965 för det nya huset på KTH campus - tvinga dem att skapa en arkitektur för detta århundrade, begär av dem att 2010-talet sätter sin prägel på Stockholms stadsbild.

http://svenerland.files.wordpress.com/2011/06/arkitektens-inre-resa.png

Tomas Lewan sa...

Tidskriften Kritik har sänkt kameran till verklighetens nivå i SBKs modell och granskar bearbetningen av "Nya Slussen" framgångsrikt:

http://syntesforlag.se/kritik/slussen/

F:a sid 3 bör ses. Sveavägens avslut vid Hötorgshusen med nedfart till faren och allt - återskapat vid Gamla Stan! Vad får vi se här näst? Arlandas bana fyra som entré till slottet?

afab sa...

Tomas Lewan@2011-06-07 07:23
"Tidskriften Kritik har sänkt kameran till verklighetens nivå"

no7 är verkligen realistiskt. Notera den pågående misshandeln samt det vittne som panikslaget flyr västerut längs kajen.

Har inte jobbat med kajer o dyl i sverige så jag undrar om man kommer undan utan räcken (no.10) nuförtiden? Framförallt när det verkar vara en cykelväg.

Är inte så insatt men verkar vara ohyggligt stora ytor för flanerande och annat lallande. Dessutom är vattenytorna i no.10 ovan fragmenterade och kontrollerade så till den milda grad att de mest liknar plaskdammar, ingen kraft i de vattenytorna.

Jimby Åkesson sa...

Det är inte bestämt hur allting ska se ut i detalj och vilken färg det ska ha. Därför finns det egentligen ingenting konkret att kritisera just nu, så kritiken blir ganska fånig och faller på s.k. eget grepp.
Jimby tar ställning - för!

Pär Eliaeson sa...

Kul att höra era tolkningar av våra rätt så neutralt hållna modellbilder. Modellen får tala för sig själv, så att säga.

Peter sa...

Hmmm... ett förslag á 12 mdkr som ingen vill ha mot renovering för 1 mdkr? -Frågan är avgjord, det som finns kvar av debatten är förvirring och prestige.
Redaktionen på Arkitekten borde istället ägna tankarna åt varför *arkitekterna* misslyckats med förnyelsen av Stockholm; Citys inflation, Stadsbiblioteket, Slussen, Waterfront och Tors torn (vi är naturligtvis tacksamma för att Wolodarskis warsawanostalgi förblir en privatsak). Och snälla inte mer 'det regnar' eller 'det var dom andra' tack!

TL sa...

Jo, nog finns det brister alltid. Konsultkostnaderna för enbart projekteringen/förprojekteringen enligt journalisten Kajsa Althéns anförande på ABF-huset för någon vecka sedan:
"...sedan 1 april 2008 är drygt 305 miljoner (exkl egna personalkostnader)."
Uppgifterna har SBK som källa.

Det är vad nybyggnaden av Moderna Museet kostade på sin tid(alltså inklusive att bygga museet). Det är också en ansenlig del av vad en genomgripande renovering av den nuvarande Slussen skulle gå på.

Arkitekter för Nya Slussen är numera Foster samt:
http://www.cfmoller.com/p/Slussen-The-Lock-i2489.html

/TL

Kritikern sa...

Debatten går vidare. Staden kniper i huvudsak igen. Direktiven sägs vara stenhårda från Sten Nordin - varje liten tjänsteman på SBK har fått veta att inget elakt får sägas eller yttras om Slussenplanerna. Det historiska Stockholm ska skövlas till varje pris. Landshövdingen har (se Dan Hallemar Arkitektur 2/2011) dragit sitt strå till stacken genom att släppa fram förortsarkitekturen i Waterfront till Riddarfjärden. Vi lever i dokusåpornas och bonuskapitalismens tid och det räcker inte att eländet plågar oss via tv, radio och andra medier utan finansnissarna vill promt manifestera sig, sin dåliga moral, sina bristfälliga omdömen och sin ointressanta livshållning genom att uppföra spekulationsarkitektur och gallerior invid Tessins, Östbergs, Thunolles klassiker. Dommen över dessa maktfullkomliga nollor och deras lakejer (läs Johan Johansson i dn http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/visioner-for-vastra-citys-forvandling ) kommer en dag att vara skoningslös. De som satt lågvattenmärket i Stockholms arkitektoniska utveckling i ett flerhundraårigt perspektiv kommer att ställas invid övriga av den Europeiska stadskulturens skövlare - krigsherrar, galningar och despoter.
Det är nu allmänt känt att Sten Nordin bränt av hittills 700mkr på förprojektering av eländet vi nu sett utställt inte en utan två gånger i Sjömanshemmet. De nya moderaterna inleder sin förhoppningvis kortvariga maktepok i landet med att förstöra huvudstaden - ett klassiskt knep värdigt den likgiltiga kulturpolitik och den likgiltighet för folkdemokrati som de hittills uppvisat.

Var håller ni hus bloggen? sa...

Bloggen länkar till Johan Johanssons ganska mediokra och inställsamma artikel om Västra City i DN - varför?
En rad kunniga och välskrivna artiklar har publicerats på ämnet Slussen sista tiden som exempelvis Bernt Lindgrens utmärkta granskning av busstrafiklösningarna i Stadens framtagna nya förslag:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bussar-kan-inte-vanda-vid-nya-slussen_6254994.svd

Lindgren är själv bussförare och torde veta vad han skriver om. Johansson är gammal avdankad Mamaredaktör - alltså en fd Berg/Wingårdh hang around. Givetvis är det i linje med Johanssons intressen att rikta fokus annorstädes än mot den huvudfråga som just nu föreligger: Slussen.
DN gjorde detta som bekant när Waterfront drevs igenom - av slapphet, dumhet, eller intuitiv känsla för det destruktiva får vi nog aldrig veta. Men att Arkitekturs blogg synnerligen dåligt engagerar sig i den viktiga Slussenfrågan är genant. Att Bloggen dessutom genast hoppar på avslagen gammal mamaanalys i tron att det är viktigt då det ges utrymme i DN - Sveriges bevisat sämsta forum för arkitekturdebatt i nuläget, det torde väl vara belagt om något - det förvånar!
Som sagt, 2011 är inget bra år för arkitekturen, och det handlar om mer än några trista radhus i Enskede för att citera en annan debatt här på blobben.
Eller är kritieriet för vad som är viktigt på gloggen att Arkitektur har tagit upp frågan (i form av Askergrens i o f s intressanta analyser)? Det är väl i så fall ett väl snävt underlag för redaktionell bedömning. I verkligheten här ute rangordnas frågorna minst sagt annorlunda - var håller ni hus Bloggen? Sitter ni och kurar i en liten skrubb någonstans?

Anonym

Dan Hallemar sa...

Slussenfrågan är viktig. Vi har engagerat oss, men kanske inte sammanfattat tillräckligt, vilket är vår uppgift. Men det är en disparat samling röster, i och för sig intressant, från busschaufförer till arkitekter. På olika utställningar, bloggar och i tidningsartiklar. Nu inväntar vi framför allt remissomgången för att kunna presentera de åsikter som kommit fram där.
Vi länkar till artiklar som vi tror att våra läsare kan vara intresserade av att läsa. Vi läser inte allt. Det finns förmodligen en stockholmsdominans i vårt urval eftersom vi läser dagstidningarna här oftare. Men vi sitter inte och rangordnar skribenter. EN busschaufför som skriver bra är lika välkommen som en fd Mama-redaktör. Tack därmed för den länken.

DJ sa...

Hej bloggen! En synpunkt från landsorten: Nej, ni behöver inte rapportera så fort en busschaffis går på muggen eller vad den nu var.

Höj blicken lite och leta reda på de intressanta arkitekturprojekten. De som vill frossa i debatter om stockholmska surdegar hittar nog till dessa utan er hjälp.

Fegt så det förslår sa...

DJ är ute på sin cykel ute i buskarna någonstans - ska vi hjälpa honom/henne lite?
Riksintresse DJ. Det handlar alltså om vad som är intressant ur inte minst Din synvinkel. Stockholms kommunalpolitik är strikt egoistisk. Kan Nordin bräcka göteborgarna genom att smälla upp en konferensanläggning i stället för Tessins slott så gör han det. Det gynnar det lokala näringslivet. Men det gynnar givetvis inte landet som helhet att huvudstaden decapiteras.
Så de stockholmska 'surdegarna' är på intet vis stockholmska.

Däremot kan man fråga sig vad bloggredaktionen menar med att "tacka för länken" men inte lägga upp den som aktuellt debattinlägg. Fegt så det förslår att ge rätt i sak men utan att visa i handling att budskapet var relevant...

Anonym sa...

En artikel skriven av en busschaufför som driver bloggen slussen.nu är naturligtvis viktigare och långt mer trovärdig än en artikel av en avdankad mama-redaktör.

Anonym sa...

Bakom rubriken "Befängda idéer för city" i bloggens högerspalt döljer sig för övrigt den replik som DN tog in som svar på fd mamaredaktören Johanssons inlägg om Västra City. Även här sakkunskap ställd mot famlande i dunklet.

Anonym sa...

Uppe i bloggens högerspalt döljer sig under rubriken "Befängda idéer för city" en utmärkt replik på fd redaktör Johanssons inlägg om planeringsfrågor i City.

Landsort sa...

Hej bloggen! Det är synd om stockholmarna som inte klarar av mer än en diskussion i taget, det måste ni ta hänsyn till. Om nollåttorna tex är upptagna med att protestera mot en badring i Riddarfjärden så dyker det lätt upp en vattenfront runt hörnet på stadshustornet. Begränsa er till en diskussion i taget. Koncentrera er på Slussen tills den är ombyggd, ta inte upp några andra Stockholmsfrågor, då blir det för knepigt för huvudstadsborna.

Enkelspårigheten sa...

@Landsort,2011-07-08 18:23

Tja, det går ju bra att raljera. Men det förändrar inte faktum. Badringen anses ha banat väg för Vattenfronten.
Debattutspel med förlåtande undertexter om Västra City gynnar givetvis inte en tillnyktring på SBK vad gäller Slussen. Tvärt om. Sedan kan du raljera bäst du vill om vad vi debattörer har för arbetsvillkor i huvudstaden. Enkelspårigheten är inget vi väljer, utan det enda språk SBK begriper.

Silas sa...

Ett spaar.
En tro.
En vilja.
En sanning.
En loesning.

Dag att skrida till handling - blodet och den renande elden kallar oss!

Re: blod och eld sa...

Även folkpartiet tycks att döma av ett inlägg på DN.se företräda en "handlingslinje" i Slussenfrågan(ja, ni vet, lite blod och eld etc enligt ovan):

http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/tusentals-stockholmare-har-bidragit-till-slussenforslaget

En replik har emellertid influtit under sommaren:

http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/fp-vilseleder-om-slussen