onsdag, mars 23, 2011

Sven-Harry har en plan


Idag pressvisas Sven-Harry Karlssons konstmuseum i Vasaparken i Stockholm. Sven-Harry Karlsson är byggföretaget Folkhems grundare. Konsthallen är en del i ett sexvåningshus som också innehåller 18 hyreslägenheter. Huset är ritat av Wingårdhs. Sven Harry Karlsson kallar i en intervju i Dagens Nyheter huset för "en tyst demonstration mot den girighet som råder i samhället". Och som attack är väl det gott nog.

Konsthallen öppnar för allmänheten på söndag 27 mars, men en avdelning med äldre verk som kommer att visas på museets takvåning komer inte öppna förrän Sven-Harry Karlsson fyller 80, den 8 december. Den takvåningen är uppförd som en kopia av Sven-Harry Karlssons 1700-tals gård Ekholmsnäs på Lidingö eftersom det, enligt Sven-Harry Karlsson är "en av de bästa planlösningarna jag har sett. Det finns inga onödiga korridorer, allt utrymme används på effektivt sätt."

Takvåningen blir en sorts "i huvudet på Sven-Harry Karlsson" med hans egna Hauptbyråer och Märta Måås-Fjetterström mattor och tavel- och skulpturplaceringar precis som hemma i herrgården.

Därför bästa bloggläsare, det ni ser ovan är takvåningens planlösning. En av de bästa Sven-Harry Karlsson sett. Det är delen till höger som är Herrgårdskopian. Vad säger ni? Klicka för en större bild.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Sven-Harry har rätt.
Generella rum, vackra samband. Det avlånga rummet överst på ritningen kunde delas i två om man så önskar (och var kanske delat i originalutförandet?).
Planen ger en frihet att öppna och stänga rum för olika användningar, och justera förhållandet mellan privat och offentligt efter behov.
Drar mig till minnes en föreläsning av Ola Nylander där han diskuterar planlösningars långsiktiga användbarhet, utifrån en studie av olika planlösningsstrategier under nittonhundratalet. Sven-Harrys herrgård skulle fått toppbetyg i en sådan jämförelse.

Rävjägarn sa...

Den är inte så dum! Jag tänker på Mårbacka, där två av gavelrummen slagits samman till ett stort rum. Den sexdelade herrgårdsplanen är över lag bra tycker jag och inspirerade även lägenhetsplanerna i städerna. Dock att jag är mycket förtjust i den s.k. kontinentalplanen (L-planen).

Bengt O.H. Johansson sa...

Det handlar om den traditionella sexdelade planen som Hårleman utvecklade i sina normalritningar för boställen och som finns överallt i boställen, herrgprdsbyggnade och t.o.m. tingshus. En flexibel och trevlig plan som jag själv har glädjen att ha tillgång till.

Dan Hallemar sa...

Tack! Vad jag gillar att lyssna til lett sådant samtal.

Johan Albin sa...

Snyggt! Undrar om installationsschakten återfinns i Sven-harrys lindingöresidens!!
Jag ska försöka undgå att bli allt för chockerad genom att dra mig till minnes andra förunderliga Stockholms-skandaler (Starrbäcksängen, Albano, Norra Station, Stadsbiblioteket, ingorerandet av Trygg Hansa-husets blåklassning, rivningen av Electrolux på Lilla Essingen osv osv).
Girigheten i samhället tycks försvarad snarare än angripen.
Jag gläds åt att det åtminstone finns utrymme att ge förstapriser till danska kontor. Kanske finns en liten strimma hopp för Stockholm - Sveriges arkitektoniska baksida.
Kan ni publicera mer info om projektet?!
Tack för en fin blogg i övrigt!

Dan Hallemar sa...

Tack!
Vi har inte mer information just nu, men projektet kommer presenteras i Arkitektur, papperstidningen, under året. Så får vi se om hyresrättsplanlösningarna håller samma kvalitet som Herrgården...

p sa...

inte alls för att förringa vikten med vällösta lägenhetsplaner, men i det här fallet måste man väl nästan också fråga sig just hur bra kombinationen lägenheter och konsthall är löst? DN:s artikel i helgen (http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/tyst-demonstration-mot-girigheten-i-samhallet) övertygar ju inte helt om att det är löst på bästa sätt.

med ett sådant läge, precis söder om en fantastisk park, känns det lite märkligt att helt omgärda utställningsrummen med lägenheter. men om man är ute efter vita lådor helt skilda från sin kontext, är det förstås utmärkt.