måndag, mars 28, 2011

Rika mäns museer som biografier


I Sverige och inte minst i Stockholm har byggmannen Sven-Harry Karlsson, en kulturens Percy Nilsson, varit i rampljuset sedan hans konsthall öppnade i helgen. I Mexico finns Carlos Slim, världens rikaste man, vars förmögenhet till en början byggdes upp vid en utförsäljning av ett statligt mexikansk telebolag. Carlos Slim har också låtit bygga ett hus kring en konstsamling, huset öppnar för allmänheten i morgon, i den norra delen av Mexico City. Precis som Sven-Harry Karlssons ett skimrande hus, men där Karlssons skimrar i mässing strålar Carlos Slims i silvrig aluminium.

Slims Museo Soumaya ska rymma 60.000 konstverk, kärnan en enorm samling av Rodin-skulpturer, samt verk av Picasso, Monet, Da Vinci, och fritt inträde.

I en intervju i The Daily Telegraph säger Slim: "När jag var liten reste jag till Aztekernas pyramider med mina föräldrar. Jag kommer ihåg hur imponerad jag var, och hur stolt och beundrande jag kände mig inför Mexikanerna som byggde dem". Slim har också låtit konservera sitt barndomshem i exakt det skick det var när hans föräldrar dog. "Det är en del av mig", säger han.

Arkitekten bakom det stora konstmuseet är Carlos Slims svärson Fernando Romero och museet är döpt efter Slims borgångna fru Soumaya, som var den som väckte Slims konstintresse. Museets samlingar cureras av hans dotter.

De rika männens biografier. Sven-Harry Karlsson låter som bekant toppvåningen i konsthallen bli en kopia av sin herrgård.

Man kan citera titeln boken om Curzio Malapartes hus på Capri: "A house like me", ett hus där Malaparte undersökte möjligheten att bygga ett hus som ett självporträtt. Huset finns bland annat med i Jean Luc Godards film Le Mepris (1963), på Youtube här. Andreas Cassel skrev om Casa Malaparte i Arkitektur 2/99.

Inga kommentarer: