fredag, december 18, 2009

Johan Celsing vann tävling om krematorium på Skogskyrkogården




Nu är det avgjort. Svensk seger i tävlingen om nytt krematorium på världsarvet Skogskyrkogården. Johan Celsings förslag "Sten i skogen" segrade eftersom det "är det förslag som bäst förstår Skogskyrkogårdens helhet och som mest lyhört lyssnar till platsen. Projektet lägger ytterligare en karaktärsfull del till Skogskyrkogårdens helhetsupplevelse. ”En Sten i skogen” skapar en vandring i såväl ett inre som yttre landskap"

Vann rätt låt?
Oklanderlig och följsam?
Liten och därför ganska billig och ett säkert kort?
Eller helt enkelt väldigt bra?

Det hämtar ju en del inspiration från Skogskapellet av Asplund (bild nedan). Och vissa minnesvärda läsare minns Hakon Ahlborgs uppmaning från Arkitektur 19/1940, förvisso om själva det gamla krematoriet (också av Asplund), men ändå: "Man önskar ej se detta verk bilda skola. Den som inte har förmågan till samma konstnärliga intensitet bör akta sig för efterapning".

Ska Johan Celsing klara bära att bördan av förväntningar från Skogskyrkonördar världen över?

I juryn satt: Per Kallstenius (stadsarkitekt), Mats Larsson (förvaltningschef Kyrkogårdsförvaltningen), Christer Knutås (teknisk chef Kyrkogårdsförvaltningen), Ann-Charlotte Backlund (stadsantikvarie), Erik Wikerståhl (arkitekt och liksom Johan Celsing slottsarkitekt på Statens Fastighetsverk), Thorbjörn Andersson, landskapsarkitekt SWECO.

Här är facit till de övriga tävlande:
Caruso St John Architects LLP, England med tävlingsbidraget “Columbarium”
White arkitekter AB, Sverige med tävlingsbidraget ”Vid Gläntan”
BIG ApS, Danmark / Topotek 1, Tyskland med tävlingsbidraget ”Gläntan”
Tadao Ando Architect & Associates, Japan/KacicLidén Landscape Architect, Italien med tävlingsbidraget “Skogsskimmer”.
För briefing om den stora gissningstävlingen läs kommentatorstråden från den diskussionen här.

22 kommentarer:

Stourley Kracklite sa...

Rätt låt vann inte. Ett tråkigt och säkert val. Vad mer kan man vänta sig? Nu är det upp till Celsing att bevisa sig, att de taffliga presentationerna kan utvecklas till en byggnad av hög klass. Annars kan vinsten bli en förbannelse och ett livslångt trauma...

Anonym sa...

Grattis Johan! En svensk arkitekturtradition lever tack vare det här förslaget - som det står på Asplunds gravsten: "Hans verk lever".

Anonym sa...

hehe, Tadao gjorde skogskimmer...
Sista smallen for hans fans.

Anonym sa...

Tråkigt var beställningen. Till skillnad från föregående "asplundtävling"(stadsbiblioteket) är utfallet i linje med programmet. Här behöver inget bevisas annat än att det går för sig att ligga lågt och spela den biroll som var beställd och som nog de flesta tycker är precis rätt. Att dessutom tonarten inordar sig i svenskt kyrkobyggande understryker förmågan till respekt. Är det så svårt att acceptera att alla huvudroller redan var besatta?

Anonym sa...

Kommer Celsing att tvingas in i ett samarbete med Erseus eller Berg nu?

Anonym sa...

Vi var några stycken som gjorde krematorium på skolan i början av 90-talet. Hela den här plötsliga haussen för krematorium känns ju som en ripp off på mycket av det vi gjorde då: den sörjandes väg, urnans väg och osv. -både arkitektoniskt och i anden. Synd bara att allt detta verkar var glömt och att det måste grävas upp på nytt, att hjulet måste uppfinnas igen dvs. En hel del exsperimentell verksamhet på skolan tycks bara förvinna som värmeförlust rakt upp i luften. Och lärdomar måste göras på nytt. Snacka om tomteverkstad!

Bo

Anonym sa...

Det lär vara bestämt att White projekterar som TE. Celsing har kontrakterats att komma ut och peka på platsen dåochdå. Skanska bygger med estnisk arbetskraft som den här gången till och med betalar för sig och bor i tältsängar i skogskapellet. Efter genomförd entreprenad räknar man med att kremera arbetarna.

Anonym sa...

Nu har bloggredaktörerna citerat ur Hakon Ahlbergs briljanta text minst två gånger, på samma sätt som djävulen citerar ur bibeln, för att inskärpa att ingen nu levande arkitekt ska tro att han är något, och att ingen ska tro att han kan komma i närheten av Asplunds och Lewerentz verk. Tråkigt för bloggredaktörerna att det inte blev White som vann i så fall. Men de får väl trösta sig med att den slätstrukna och intetsägande medelmåttigheten regerar i de flesta andra arkitektursammanhang i Sverige, och att det brukar vara den som vinner till slut.

Anonym sa...

"den slätstrukna och intetsägande medelmåttigheten regerar i de flesta andra arkitektursammanhang i Sverige" -jag förstår att du menar på tekis! Nej, våra krematorieförslag var inte godtyckliga utan presisa i sina ställningstaganden för det nya, som i sin tur spirar ur ett laborativt arbetssätt med korsande (-befruktande) infallsvinklar på krematoriet som arkitektonisk artefakt.

Bo (igen)

Erik sa...

Jag vet att det här är ett ytligt sätt att se på arkitektur, men jag kan inte låta bli att se likheten i den yttre gestaltningen av krematoriet (se bilden överst) och Wingårdhs Naturum för Tåkern: http://www.arkitekt.se/s32469
Jag tror i och för sig att det är en tillfällighet - i en lösningen av en uppgift kan man ju landa i en form som är snarlik en annan men utifrån helt skilda förutsättningar.

Anonym sa...

Får man referera till Sven Ivar Lind utan att bli censurerad (igen)?

Rasmus

Anonym sa...

Dåså:
Receptet ifråga är en msk Lind Judiska Kapellet + ett krm Asplunds päristyl.

Bo(igen)

Arthur Sundqvist sa...

Det här förslaget tror jag på som idé.Jag tycker om referenserna jag ser till den befintliga arkitekturen på området, till Asplund, Lewerentz och platsen. Starka lugna volymer med kännbar materialverkan. Ingen rädsla för att vara allvarlig här inte. Det gillar jag. Att Johan Celsing kommer att rita igenom detta projekt är jag säker på och jag hoppas att upphandlingen och utförandet får samma omtanke för gud bor fortfarande i detaljerna.

Anonym sa...

Men Arthur, MAMA-gänget & Staffan Henriksson brukade oxå tala sig varma för en "stark" arkitektur! Är det verkligen vad vi vill ha? Inte för inte har Asplunds arkitektur associerats med de gamla stöveltrampsdiktaturerna i sydeuropa. Den kopplingen har oxå Henriksson refererat till ävenom han underkände Asplund som varande inte tillräckligt hård. Jag tror att du är inne på en farlig väg där. Bättre hade det varit att släppa fram det yngre gardet som har en inklusiv och mer demokratisk designstrategi. Här har Svensk Form en roll att fylla som förmedlare!

Inger

Anonym sa...

Jäkla Form-kärring (ursäkta ordvalet)! Så känner jag när jag hör sånt som ovan. Som om 10-gruppen skulle kunna rita krematorier. Det "yngre gardet" framstår också, som du säger Inger, som mer lättviktiga. jag ser som Artur Sundqvist Celsing som en rättmätig förmedlare av den svenska Arkitekturtraditionen.

Erik H

Anonym sa...

Eloge till redaktionen som lät övertrampet ovan passera. I fyllan och villan kan det ju bli fel, men rätt..
Men är det verkligen riktigt det här att Asplunds krematoriearkitektur är belastad av associationer. Jag vill minnas att man (givetvis)försökt Men inte lyckats med att koppla Asplund till ideologiska avarter och att det närmsta man kom var hans tornprojekt på Djurgårdsslätten? Och vad beträffar avarter så är väl vår tids bonusfasoner och kvartalsekonomi - med dess kopplingar till det yngre gardet och den allt mer missbrukade minimalismen väl så kompromenterande snart som självaste nazismen?

Tomas Lewan sa...

Angående influenser från Wingårdh och Sven Ivar Lind: Är det inte snarare så att både Wingårdh och Celsing noterat exempelvis norsk arkitektur som Jarmund / Vigsnæs eller andra? Referensen till Lind alternativt Asplunds "peristyl" är iofs träffsäkert och sammanfaller i Judiska kapellet där ju innertaket är Asplund citerad genom Lind (inklusive fallet mot rummets centrum där det finns en ljusöppning i peristylen - vilket dessutom ingick i Linds tävlingsförslag till Judiska kapellet men som sedermera förenklades bort). Likväl skulle jag vilja hävda att Celsing inte citerar vare sig Lind eller Asplund rakt av utan att en tumsnagel Leon Krier spökar (för er som av ren och skär ungdom inte förknippar det namnet med något särskilt: http://www.guardian.co.uk/society/2006/jun/28/communities.guardiansocietysupplement).

Anonym sa...

"Eloge till redaktionen som lät övertrampet ovan passera"-Stöveltrampet menar du väl, Anonym? Ja stöveltrampet släpps fortfarande fram! Låt oss välja filttofflor istället, de är mycket snyggare (och mer praktiska!) än ridstövlar.

Jag ser att det finns mycket lust och glädje att finna i dagens form, särskilt hos unga formgivare. Lekfullhet är viktigare än auktoritet i uttrycket, det hävdar jag bestämt. När man kanske tar avsked av en kär vän vill människan inte bli nedtryckt!

Bohlin, Theselius, Sandell & andra ger oss detta i sin form som är känd utomlands.

Inger

Anonym sa...

Bohlin, Theselius och Sandell - jovisst. För tjugo år sedan. Idag känns väl ungefär samma belastande förstelning igen hos dem som hos den enbart något längre tillbaks verksamme Asplund. Som har det emot sig att han dog ung(jämnårige Lewerentz avled 1975 efter att relativt nyligen förfärdigat blomsterkiosken). Förresten är väl inte minst Asplund en av deras förebilder...
Heliga korsets kapell är ingen arkitektur för mindre familjecermonier utan för större sammanhang. Därav skalan. Hade arkitekturen varit mer "kul" så hade den knappast kunnat spela sin roll...

Anonym sa...

Bohlin och Sandell har inte fått hälften så många projekt publicerade i Tidskriften Arkitekturs publikation "Arkitektur och Politik" som t.ex TVH och CKR. Det är andra kontor som gäller idag! Eller så är det bara vänskapskorruption?

Avudsjuk

Anonym sa...

Hallå herr/fru Avundsjuk, du har fått det helt om bakfoten! "Arkitektur och Politik" är ett underlag för en svensk arkitekturpolitik. Det är dags att arkitekturen sätts upp på den politiska agendan!

Skriften som är sammanställd av Laila Strunke och Staffan Carenholm illustreras med nya spännande svenska arkitekturprojekt från ett stort antal arkitektkontor. Här går det knappast att tala om vänskapskorruption.

Du får säkert vara med nästa gång!

Birgitta

Anonym sa...

Ni är så tråkiga och kritiska och bittra. Jag tror på en ganska stor attityd förändring, annars kommer absolut ingen att vilja utbilda sig till arkitekt mkt snart.. Kom igen!