World Architecture Festival igen!
I november är det dags för andra upplagan av World Architecture Festival i Barcelona. Som partner till arrangemanget vill vi på tidskriften Arkitektur uppmana svenska arkitekter att ta chansen att i ädel tävlan visa upp sina färdigheter på denna unika scen. Förra gången vann Wingårdhs i klassen Shopping, och såväl Murmans som Tham Videgård Hansson placerade sig i kategorierna Culture respektive Nature. Det finns alltså goda chanser att få uppmärksamhet på kvalitetsarkitektur; den sk varumärkesarkitekturen tycks på väg bort från agendan med ny fokus på baskvaliteter. Kolla webben www.worldarchitecturefestival.com
5 kommentarer:
Hallå!
En fråga från en person helt utanför kåren. Vad är egentligen skillnad på "varumärkesarkitektur" och "basarkitektur". Jag ser i synnerhet det första begreppet i debatten, men förstår aldrig riktigt exakt vad det syftar på. Är förslagen på Slussenlösningar "varumärkesarkitektur" eftersom de kommer från "fina" internationella kontor? Är svenska kontors förslag per definition inte varumärkesarkitektur? Vad är helt enkelt vad? Eller är "varumärkesarkitektur" ett begrepp som används lite som begreppet "politiskt korrekt" - en definition som används för att beskriva någon form av meningsmotståndare men som samtidigt innefattar så mycket att det är svårtydbart? En sorts etikett man klistrar på lite olika fenomen?
Jag försöker också lista ut vad varumärkesarkiktur betyder som arkitekturstudent. Skulle klassa byggnader som är så pass speciella att folk faktiskt lägger märke till dem som varumärkesarkitektur - t.ex. operahuset i Sydney, Guggenheimmuseet i Bilbao, kanske stadshuset i Stockholm. Nya modevaruhuset K5 i Vällingby är varumärkesarkitektur.
Det verkar också som att "varumärkesarkitektur" just nu är omodernt och används som en negativ beskrivning. Kanske för att den brukar vara extra dyr vilket passar dåligt med att minska energianvändningen.
Sverige har aldrig varit speciellt bra på varumärkesarkitektur, skulle jag säga.
Ja, man må säga att dessa frågor är intressanta. "Varumärkesarkitektur" låter belastat men samtidigt som Sydneoprean definitivt blivit ett varumärke så är ju dess arkitekt Utzon knappast något marknadsföringsgeni. Men tydligen menas att aktörer som Wingårdh och Tham Videgårdh ägnar sig åt något som heter "basarkitektur" samtidigt som åtminstone den förstnämnde gjort sig känd som inte minst en genial försäljare. Jaha.
Och att "placera" sig i World Architecture som är en "unik scen" - innebär det att juryn rest runt och bedömt alla förslagen på plats frågar man sig?
Troligen inte. Men "baskvaliteter" kan måhända bedömas utifrån bildreportage till skillnad från det man i allmänhet betecknar som arkitektonisk kvalitet i mer vedertagen bemärkelse...
Ja, man må säga att dessa frågor är intressanta. "Varumärkesarkitektur" låter belastat men samtidigt som Sydneoprean definitivt blivit ett varumärke så är ju dess arkitekt Utzon knappast något marknadsföringsgeni. Men tydligen menas att aktörer som Wingårdh och Tham Videgårdh ägnar sig åt något som heter "basarkitektur" samtidigt som åtminstone den förstnämnde gjort sig känd som inte minst en genial försäljare. Jaha.
Och att "placera" sig i World Architecture som är en "unik scen" - innebär det att juryn rest runt och bedömt alla förslagen på plats frågar man sig?
Troligen inte. Men "baskvaliteter" kan måhända bedömas utifrån bildreportage till skillnad från det man i allmänhet betecknar som arkitektonisk kvalitet i mer vedertagen bemärkelse...
Nytt i vår tid är att etablerade "varumärkesarkitekter" pumpar ut en hel del sekunda vara. Svårt att tänka sig Loos eller Corbu släppa ifrån sig mer eller mindre ogenomtänkta slumpskott utförda av medarbetare på golvet mest - något som vare sig Herz&deMeu, Foster eller framträdande danskar som HenningL eller SHL verkar dra sig för.
Skicka en kommentar