måndag, oktober 23, 2006

Brasília - urbanism som musik



Jag vet inte ifall Vällingby fick en egen symfoni men till Brasiliens eget Vällingby, beställde inte Kubitschek bara väldigt mycket modernistisk arkitektur av Lucio Costa, Oscar Niemeyer och Burle Marx men även en specialskriven symfoni. Storstjärnorna Jobim och Vinicius de Moraes skrev Sinfonia da Alvorada som aldrig hanns med den där 21 april 1960 då huvdstaden blev till. Istället blev det en skiva från november samma år. Mer om den här. Hela skivan finns här. Och visst, självklart gjorde Niemeyer omslaget.

1 kommentar:

Joana sa...

Hej
Jag heter Joana, Jag ar brasiliansk och studerar pa en arkitektur universitet i Rio de Janeiro.
Jag har varit i Sverige i ett ar, och borde i Soderkoping (ostergotland) med en svensk familj och det ar darfor jag pratar svenska.

Men som jag var dar i 2002, jag skulle ville jatte mycket resa igen till Sverige for att traffa alla personer jag kant och ocksa for att praticera min svenska (det finns inte sa manga i Brasilien som kan prata svenska). Ocksa ville lara mer om svenska arkitetur (nar jag var dar den forsta gang da var jag inte arkitektur intresserad).

Darfor jag skriver for att fraga om det finns nagon som kunde hjalpa mig att hitta en jobb. Jag kan pratar Svenska och ocksa Engelska, Spanska och Portugisiska. Jag tanker att det kan vara intressant att halla kontakter med arkitektur i vardens annan sida.

Jag bodde i Brasilia, och kan sager det ar en jatte spannande stad. Jag kan prata lite mer om det,om det finns nagan som vill vetta mer.

Det skulle vara battre till mig om det var nagan jobb fran december till mars (nar jag har semester).
Ni far garna skicka en e-mail till mig om ni vill fraga nagat.
Tack sa mycket.
Joana Conti
joanaconti@gmail.com