måndag, april 09, 2007

oma.eu

OMA har precis gjort om sin hemsida; oma.nl har blivit oma.eu. Hade det varit ett annat kontor, hade det inte varit märkvärdigt eller särskilt intressant. Men som ett tecken i tiden säger det något. Rem Koolhaas och OMA odlade länge en medvetet en medial mystik. Någon hemsida hade inte kontoret till för några få år sedan, istället var det länge NAi som tog på sig ansvaret att förmedla information om projekt och artiklar. Antagligen var det bara lathet, men effektfullt anti i en tid då alla nervöst skrapade ihop till en digital fasad. Det märkliga var dock att OMA hoppade på millenieskiftetets IT-frossa genom att senare än de flesta starta systerföretaget AMO för strategiska analys- och IT-projekt. Första kunden blev Prada vars AMO-designade sida ser lika minimalistisk ut idag som när den lanserades 2001. För övrigt har Herzog & de Meuron - ett företag i storleksklass av White eller något mindre - fortfarande ingen hemsida.
I nya OMA är mystiken borta, till och med alla partners presenteras, alla publikationer går att köpa via Amazon, alla projekt ordenligt uppradade i kronologisk och programatisk ordning.

Inga kommentarer: