
Nya Klara. Så ska den heta den stadsdel i Stockholm som ska lägga sig över spårområdet långs Klara sjö. Det har funnits en ganska stor kritik mot att den här nya stadsdelen, så som dess framtid tidigare presenterats av Jernhusen i en volymstudie. Det skulle bli ett storskaligt, högt, stadsbygnadsprojekt, helt out of scale i Stockholm. Visionerna har också funnits på Stockholms stads officiella webb-platser.
Erik Linn skrev om projektets problem med en hög sockel och hög exploatering i Arkitektur 1/2010 [
PDF].
Men nu tycks Stockholms stad velat ta tillbaka stadsbyggnadsinitiativet från Jernhusen. I mars meddelade staden Jernhusen att man ville göra ett omtag på projektet och fokusera på vad stadsarkitekten Per Kallstenius kallar "stadsfunktionalitet". Det vill säga allt som ska fungera, gator, busstrafiken, vägar, offentliga platser. Inte bara exploateringsgrad. Antalet våningar tycks dessutom, om man ska tro perspektivbilderna, också ha gått ner från 8 till 4-5.
Man har alltså velat anpassa projektet till Stockholms skala. Vid en presskonferens idag sa Sten Nordin (M) att de varit väldigt tydliga i samtalen med Jernhusen att den nya stadsdelen ska ansluta till stadens övriga skala. Det tycks alltså som om man övergivit idén om en hög och tät kvarters-stadsdel över spåren. ´
Det finns en intressant diskussion i stadsbyggnadsstockholm just nu som går igen i fler projekt i olika skala. Den handlar om relationen mellan att bygga på och att skapa samband. Ser man på diskussionen kring projekten vid
Slussen, det tillbyggda
Konserthuset,
Norra Station och Nya Klara så handlar diskussionen om just relationen mellan stadens flöden och kommunikation och planerad bebyggelse. Ska man lämna öppet? Ska man
riva för att skapa samband? Eller bygga? Var finns de viktiga sambanden, hur ser de ut? På gatorna eller i kollektivtrafiken?
Möjligen har den ekonomisk motiverade höga exploateringen och dess följder (
Arkitektur 5/2009) vid överdäckningen i Norra stationsområdets givit staden anledning att vara hålla tillbaka exploateringen i det man nu kallar Nya Klara. Ett start-pm för projektet kommer att tas i stadsbyggnadsnämnden den 19 augusti.
Bilden gjord av
Rosenberg arkitekter.
Planbild nedan