tisdag, juni 21, 2011

Catherina Fored ny förbundsdirektör för Sveriges Arkitekter


Den nuvarande delägaren i Sven-Harry Karlssons fastighetsbolag Folkhem, Catherina Fored, blir ny förbundsdirektör på Sveriges Arkitekter efter Staffan Carenholm, som pensioneras till årsskiftet. Catherina Fored har fungerat som arbetschef för flerbostadshus vid Folkhem Produktion AB. Ett av de senaste projektet hon sjösatte där var fyra massivträhus i åtta våningar i Sundbyberg (bild nedan) utanför Stockholm, ett samarbete mellan Folkhem och Wingårdhs Arkitektkontor, som också ritade Folkhems Sven Harry Karlssons konsthall i Vasaparken i Stockholm.

Catherina Fored började på Folkhem i februari 2007, dit hon kom från ett jobb som enhetschef på Statens Fastighetsverk, och sa då till Byggindustrin att "Tidigare jobbade jag på Fastighetsverket i tre år, jag var enhetschef där. Det var inte riktigt min grej. Jag vill jobba så att jag är ute på byggena. Jag älskar att vara nära produktionen från första idén till att man förverkligar och ser resultaten."

Catherina Fored har också arbetat som projektledare på JM Bostad och som projektledare för bostadsutställningen H99.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man förstår inte riktigt om det är Fored som ritat de där husen - eller Gert - eller Sven Harry. Sven Harry brukar ju vilja ha ritat husen själv - viket alltså redan det ställer till problem när han anlitar Gert Wingårdh som de flesta hört talas om. Men det kanske kan vara en lösning att en tredje person framställs som upphovsman. Anställd på JM då? Glasklart! JM har ritat husen!