Om drygt tio år ska centrala Göteborg ha 40 000 nya arbetsplatser och nya lägenheter för 30 000 nya Göteborgare. Drygt 500 av de nya lägenheterna ska ligga i på Skeppsbron – mitt i stadens hjärta och Göteborgs största stadsutvecklingsområde, nu när Götatunneln är klar.
Erséus Arkitekter AB/Malmström & Edström Arkitektkontor AB, Göteborg, HMXW arkitekter AB, Stockholm, Henning Larsen Architects, Köpenhamn, Schmidt Hammer Lassen/Liljewall Arkitekter, Aarhus och Göteborg har under fem månader parallellskissat fram förslag till områdets fortsatta utveckling.
Fram till och med den sista november finns de utställda på Stadsmuseet i Göteborg, och längre än så tillgängliga via http://www.alvstranden.com.
Generellt kan sägas att den förhållandevis småskaliga blandstaden valts som ledande princip, med garageplatser förlagda under mark och gårdsgator mellan husen i mestadels bilfria kvarter. Henning Larsen Architects har som enda kontor lagt in ett 15 våningars höghus, för att nå en kritisk massa i våningsyta.
Tror alla led i denna stadsprocess varit ett problem för allmänheten. Det hela började redan innan något var klart med flådiga arkitektvisioner i Göteborgs-Posten. Sedan medborgarförslag, parallella stadsanalyser, sedan parallella arkitektförslag (delvis av samma arkitekter), sedan detaljplaneskede. Folk förlorar sig i alla steg och tror att det senaste förslagen är färdiga varianter, medan det är volymstudier och övergripande analyser. Inte lätt inte...
SvaraRadera