
För två veckor sedan meddelade Tengboms att de faktiskt tackar nej till att rita den svenska paviljongen till
Expo 2010 i Shanghai. Uppdraget går därför till nästa kontor av som deltog i tävlingen som blev en upphandling: Sweco. Medan den svenska staten inte riktigt verkar vet varför man vill vara i Shanghai 2010, bara att man nog bör befinna sig där, är det intressant att uppmärksamma
Victoria & Albert Museums utställning (25 sept - 11 jan)
Cold War Modern: Design 1945-1970. Oftast definieras efterkrigstidens kalla krig genom Kubakrisen, Berlinmuren och militära övningar i Centraleuropa. Men, storpolitik blev också kulturpolitik och lika gärna lätt som man kan placera Ray & Charles Eames, George Nelson, Paul Rudolph, Buckminster Fuller i det konsumtionsglada amerikanska 50-talet, var de också aktörer i ett propagandakrig. I samband med utställningen publicerar
Lars Müller Cold War Confrontations av de amerikanska huvudakpersonerna från tiden;
Jack Masey och Conway Lloyd Morgan. Masey som var chef
för United States Information Agency mellan 1951 - 1979, var beställaren av projekten, som Fullers geodesiska dom för 1956 utställning i Kabul eller
Davis, Brody och Chermayeffs struktur till Expo'70 i Osaka[ovan]. Nedan:
The Berlin Tunnel och
sovjetiska hyllningar till 100 års jubileet av Lenins födelse, i huvudsak bara synliga för amerikanska satelliter och spionflyg. Mer Östmodernism:
1 +
2.
